Wow så blev man religiös igen

Jag blev religiös igen här på måndagsmorgonen 😄. Jag har lånat en bild på mellanschnauzern Mohner’s Talisman (här på bild med Stavros). Talisman är helt fantastisk och den här bilden visar så bra hur våra dvärgschnauzer ska röra sig. Talisman är lite ovanför mattan med alla fötterna i luften, det som kallas ”lift”. Saknas ”lift” så får du de korta, pinniga rörelser och ineffektiva rörelser som majoriteten av dvärgarna tyvärr har. På Talisman är frambenen formade som ett A och bakbenen är formade som ett A. Och det är samma storlek på båda A:na. Rörelser avslöjar väldigt mycket som kan döljas i stående.

En av föreläsarna i fredags sa att det är fel om peppar & salt är grå. Hårstråna ska vara bandade med färgerna svart och vit. De bandade hårstråna ger den snygga mönstringen. Det ser man här på Talisman också. 

Jo, en av föreläsarna gav tips om hur man känna om en hund har bra eller dålig pälskvalitet. Tar man pälsen på hundar och försöker rulla ihop den som en boll så en sträv päls rätar ut sig till skillnad på en mindre sträv. Men det krävs att pälsen är längre än en centimer. Diskussionen kom upp då en deltagare ställde en fråga till Luis Llina (kennel Lordship) om hur nya domare ska kunna veta vad en bra päls är. Det finns länder i världen där man blir auktoriserad på många raser väldigt fort och man kanske bara gått igenom ett fåtal individer innan man blir klar på rasen.

I somras fick jag frågan av en uppfödare som inte alls var imponerad av kvaliteten på dvärgschnauzer peppar & salt. 

Svaret är den här bilden. Jag hittar inspiration när jag ser en riktigt snygg mellanschnauzer. Det är enorm energipåfyllning. Drt är kraft och en schnauzer jag ser och inte en liten formklippt hund. Det några få fina dvärgschnauzer peppar & salt som också inspirerar. Jag är så glad över alla uppfödarkollegor som också uppskattar såna här bilder. 

Lämna en kommentar